De Kunst van Besturen

VDH Bestuurszaken heeft Stichting Roem, een jong kunstenaarscollectief, de afgelopen twee jaar onder haar vleugels genomen als incubator project. VDH ondersteunde de Stichting bij het ontwikkelen van vaardigheden en kennis die nodig zijn om succesvol te zijn in het bestuurlijke domein. De kunstenaars vertaalde hun lessons learned in een serie prachtige kunstwerken: “De Kunst van Besturen”.  

Besturen versus day-to-day organisatie

[De kunst van besturen] - het vermogen om leiding te geven aan en het beheren van een organisatie op een effectieve, efficiënte en ethische manier, terwijl je creativiteit en innovatie inzet om uitdagende bestuurskwesties op te lossen en je visie voor de toekomst te realiseren. In deze editie: Besturen versus day-to-day organisatie: hoe blijf je als bestuur op afstand?

Als kunstenaarscollectief draait het om creativiteit en de persoonlijke inbreng van de individuele kunstenaars. Het is daarom belangrijk dat het bestuur van een kunstenaarscollectief niet te veel op de voorgrond treedt en voldoende afstand houdt om de creatieve vrijheid van de kunstenaars te waarborgen. Maar als deze creativiteit vrijheid zorgt voor het faillissement van de Stichting dan ben je als bestuur waarschijnlijk te veel op afstand gebleven.  

Besturen is dan ook een balancing act tussen betrokkenheid en afstand nemen. Dit kan afhankelijk zijn van verschillende factoren, zoals de fase waarin de organisatie zich bevindt, de omvang van de organisatie en de competenties en ervaring van de medewerkers.

Als de organisatie zich in een fase bevindt waarin er veel veranderingen en groei plaatsvinden, kan het nodig zijn om als bestuurder meer betrokken te zijn en een actievere rol te spelen. In dit geval is het belangrijk om de ontwikkelingen in de organisatie nauwlettend te volgen en tijdig bij te sturen waar nodig.

Als de organisatie stabiel is en goed draait, kan het juist verstandig zijn om als bestuurder meer afstand te nemen en meer ruimte te geven aan de medewerkers/vrijwilligers om zelfstandig te opereren. In dit geval is het belangrijk om vertrouwen te hebben in de capaciteiten van de betrokken personen en te zorgen voor een goede communicatie en informatie-uitwisseling.

In het algemeen is het belangrijk om als bestuurder flexibel te zijn en de juiste balans te vinden tussen betrokkenheid en afstand, afhankelijk van de specifieke situatie en behoeften van de organisatie.

 

Over de kunstenaar

Anna June (1994) is een illustrator uit Leiden. Ze studeerde in 2017 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in de richting Illustratie. In datzelfde jaar richtte ze ROEM op, een stichting die zich inzet voor jonge lokale makers. Ze werkt voor de stichting maar het grootste gedeelte van de tijd werkt ze als freelance illustrator. Haar werk gaat vaak over ‘hoe mensen doen’ en ‘mens versus natuur’. Ze werkt voor klanten zoals De Groene Amsterdammer, Trouw, Onze Taal, VPRO, Huisarts & Wetenschap, NS en ANWB.

Website: www.anna-june.com
Instagram: @anna.june.ai

 

De volgende in de reeks is:

Delen:

Ander interessant nieuws

Artikel

Verdiepte Governance: de weg naar een menswaardige economie

Bestuurders en commissarissen staan op een cruciale positie in de transitie naar een duurzame, menswaardige economie. De noodzaak om actief bij te dragen aan het oplossen van complexe maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering en sociale ongelijkheid, maakt hun rol vandaag de dag extra uitdagend. 

Interview

30-jarig bestaan NVTZ

In het jubileumjaar van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn (NVTZ), spreken we directeur Marius Buiting over het 30-jarig bestaan en de viering hiervan op het lustrumfestival.

Artikel

De kunst van besturen

[De kunst van besturen] - Een duivels dilemma tussen regelgeving, belangen en ethische reflectie.
In deze editie: integriteit als kompas, hoe vaar je als bestuur de juiste koers?